In België haalde Volvo in december 4,26% marktaandeel met 1.195 inschrijvingen, goed voor een stijging van 13,27% tegenover december vorig jaar.
Cumulatief haalt Volvo een marktaandeel van 3,3% met 18.024 inschrijvingen.
Premiumconstructeur Volvo Cars noteert in 2017 wereldwijd historische verkoopcijfers, met een stijging van 7,0% ten opzichte van 2016, ofwel 571.577 verkochte wagens. Die prestatie kan worden toegeschreven aan een groei in alle verkoopregio's.
De wagens die de verkoop wereldwijd het meest stimuleren zijn de nieuwe XC60 en de modellen van de 90-reeks en hun succes benadrukt de impact van het SPA-platform (Scalable Product Architecture) op het vlak van het design, de technologie en het merk. Het is een volledig modulair platform dat intern werd ontwikkeld door Volvo Cars.
De sterke stijging van de verkoop met 20,9% in de regio Azië-Stille Oceaan was voornamelijk te danken aan een recordprestatie in China, de belangrijkste markt van Volvo, waar de verkoop toenam met 25,8% in vergelijking met 2016. Europa, het Midden-Oosten en Afrika kenden intussen een groei van 3,3%, terwijl de verkoop in Noord- en Zuid-Amerika steeg met 0,7%.
2017 was in veel opzichten een belangrijk jaar voor Volvo Cars
Eerst vond de lancering van de nieuwe XC60 plaats, die de oorspronkelijke XC60 (het populairste model van het merk en de meest verkochte middelgrote SUV in Europa) heeft vervangen en werd onthuld op het Autosalon van Genève in maart 2017.
Elektrificatie vanaf 2019
Ook kondigde Volvo Cars aan dat elektrificatie voortaan centraal staat in zijn activiteiten. Vanaf 2019 zal elke nieuwe Volvo beschikken over een elektrische motor, wat het historische einde zal betekenen van de productie van Volvo-wagens die uitsluitend op brandstof rijden.
In het kader van die elektrificatie heeft Volvo ook Polestar gelanceerd, een nieuw merk van elektrische sportwagens onder een eigen naam, dat wel volledig wordt geconsolideerd in de Volvo Car Group.
In 2017 heeft Volvo Cars ook de samenwerking met Geely Holding versterkt via de oprichting van een technologische joint venture die schaalvoordelen moet creëren en zo de ontwikkeling van de technologie van de nieuwe generatie elektrische wagens in een stroomversnelling brengen.
Volvo heeft bovendien aangekondigd dat het 30% van de aandelen zal kopen van LYNK & CO, het nieuwe automerk van Geely dat wagens zal produceren op basis van het CMA-platform (Compact Modular Architecture), dat werd ontwikkeld in samenwerking met Geely.
De maand september werd gekenmerkt door de lancering van de XC40, de eerste compacte SUV van Volvo in het snelst groeiende segment. Tegelijkertijd heeft Volvo met de abonnementsformule 'Care by Volvo' ook een nieuwe invulling gegeven aan de toegang tot de wagen.
Dat concept, dat voor het eerst werd geïnstalleerd in de XC40, maakt het net zo transparant, eenvoudig en natuurlijk om een wagen te hebben als een gsm.
Volvo Cars heeft verder gebouwd aan zijn nieuwe fabriek in South Carolina, de eerste fabriek van Volvo in de Verenigde Staten. Naast de nieuwe middelgrote berline Volvo S60 zal de nieuwe generatie SUV XC90 er vanaf 2021 worden geproduceerd.
Met die nieuwe fabriek komt de totale investering van Volvo Cars op het vlak van productie in de Verenigde Staten op meer dan 1,1 miljard dollar en zullen ongeveer 4.000 jobs worden gecreëerd op de site van Charleston.
Eind 2017 heeft Volvo zich op een volledig nieuwe markt begeven dankzij de ondertekening van een raamovereenkomst met Uber, de grootste in zijn segment, voor de verkoop van tienduizenden basiswagens die kunnen worden gebruikt voor autonoom rijden tussen 2019 en 2021. (pp)